خرید و فروش سکس آزاد شد: خوشحال باشیم یا نگران؟


دیروز خرید و فروش سکس در ایالت انتاریو کانادا موقتا قانونی‌ شد.
شاید اگر تا دیروز کسی‌ نظر من را دربارهٔ این قانون جویا میشد، من با قدرت از آن حمایت می‌کردم، چون معتقدم عرضه سکس در هر جامعه‌ای یک امر اجتناب ناپذیر است که صرف نظر از قانون در هر جامعه استمرار خواهد داشت. اما قانونی‌ کردن این حرفه میتواند از <<زیرزمینی>> شدن آن پیشگیری کند، که از چند لحاظ مفید خواهد بود:

۱- کنترل سلامت جنسی‌ عرضه کنندگان سکس و پیگیری قانونی‌ تخلف‌های بهدشتی/ درمانی.
۲- حراست قانونی‌ از جان زنان بیشماری که در این حرفه مورد آزار فیزیکی‌ و جنسی‌ مشتریان خود قرار میگیرند. (برای مثال قتل‌های زنجیره‌ای زنان خود فروش در ونکوور کانادا)
۳-  کاهش موقعیت برای سود جویی‌ دلالان سکس. 

با وجود اینکه من معمولاً خود را شخص لیبرالی میشناسم، وقتی‌ دیروز این خبر را در رادیو شنیدم نتوانستم نگرانی خود را از عواقبی که این قانون به دنبال خواهد داشت انکار کنم. 
۱- اول اینکه قانونی‌ شدن این حرفه میتواند به افزایش صنعت‌هایی‌ مانند قاچاق انسان دامن بزند. متاسفانه در مورد عوامل گسترش این صنعت‌ اطلاعات چندانی ندارم.

۲- دوم اینکه احتمالا موجب افزایش میزان عرضه سکس در جامعه خواهد شد.  البته شاید این قانون چندان تأثیری در تصمیم گیری زنان برای ورود به این حرفه نداشته باشد، چون کماکان چنین تصمیمی برآمده از شرایط مالی، موقعیتی، و روحی‌ خاصی‌ است که بیش از هر چیز پیامد‌های شرایط اجتمایی‌ یک جامعه است. 

ولی‌ آمار نشان میدهد که بعد از چند سال اشتغال در این حرفه، اغلب زنان در موقعیتی قرار میگیرند که برای بقا در این حرفه حق انتخاب دارند. و درصد بالایی‌ از زنانی که تصمیم به ترک این حرفه میگیرند، ریشهٔ تصمیم خود را مشکلاتی میشمارند که شاید قانونی‌ شدن سکس تا حد زیادی به آن ها بهبود ببخشد. 

در نتیجه ترس من از این است که به این ترتیب تعداد زنانی که این حرفه را ترک میکنند کاهش یافته، و مجموعاً میزان عرضه سکس روز به روز بیشتر شود.

۳- همچنین قانونی‌ شدن این حرفه میتواند به تدریج از قباحت آن بکاهد و در نتیجه هم عرضه و هم تقاضا را بالا ببرد. 

البته با در میان گذاشتن دو نگرانی آخر با یکی‌ از دوستان به این نتیجه رسیدیم که اگر بپذیریم که خرید و فروش سکس در جامعه لازم است، و همیشه افرادی وجود خواهند داشت که به دلیل شرایط خاص به این سرویس روی میاورند،  آنگاه محرومیت این افراد از سکس فقط به دلیل قباحت آن، صرفا فضیلت والایی نیست. چه بسا این محرومیت میتواند موجب عقده‌هایی‌ شود که در سطح اجتمایی‌ تاثیر نا‌ مطلوبتری خواهد گذاشت. به علاوه حتا اگر در ابتدا عرضه و تقاضا بالا برود، نهیاتا هردو به یک موازنهٔ منطقی‌ خواهند رسید که خود می تواند مانع افزایش عرضه شود. به این ترتیب که افزایش عرضه موجب کاهش قیمت می شود و کاهش قیمت انگیزه برای عرضه را پایین میاورد. 

۴- اما در این میان این مساله هنوز برای من بی‌ پاسخ می‌‌ماند:
تابو زدایی از خرید و فروش سکس و برخورد با آن به عنوان <<خدمات>> ممکن است موجب کاهش میزان ازدواج در جامعه شود. به خصوص با زندگی‌ <<ماشینی>> جوامع غربی امروز فرصت چندانی برای آشنایی و ایجاد رابطهٔ عاطفی باقی‌ نمی‌‌ماند. در نتیجه خرید و فروش سکس حد عقل برای افراد معتاد به کار می‌‌تواند راه حل جذابی باشد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که این امر می‌‌تواند به طور غیر مستقیم در کاهش تعداد ازدواج در یک جامعه موثر باشد.

در مجموع برای من روشن نیست که از قانونی‌ کردن خرید و فروش سکس تا چه حد خوشحال و تا چه حد نگران باشم!؟!

Advertisements
این نوشته در چون و چرا ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

2 پاسخ برای خرید و فروش سکس آزاد شد: خوشحال باشیم یا نگران؟

  1. ناشناس :گفت

    Ba khoondan e neveshtatoon, shayad ba ghesmate aval e bahs bishtar movafegh basham, ba inke shakhsan az shenidan e in khabar khoshhal nashodam, vali haghighat ine ke nokate mosbate in mozoo ta haddi bishtar az nokate manfishe, agar ghanoon dorost taeen beshe o anjam beshe, fekr mikonam sana’t e ghachagh e ensan kamtar ham mishe, chon har ensani baaye vorood be in arse bayad khodesho moarefi kone va khob soal e aval in mishe ke aslan ishoon az koja oomade ….
    hamintor fekr mikonam shayad in ghanoon rah ro baraye in afrad baztar bezare, ( afradi ke be noyi in ravesh ro be onvane «Herfe»khod entekhab mikonand), amma dar nahayat sha’ne ejtemayi ham masáleye mohemmist, yani fekr nemikonam kasi ba eftekhar bayan bokone ke be in shoghl eshteghal dare. albate be moroor e zaman in masále bartaraf mishe vali khob hadaghal baraye shoroo in yek mane’hastesh

    vali dar morede akharin nokte, motmaen nistam manzooretoon ro dorost motevajeh shode basham, ezdevaj va sex be nazaram do maghooleye kamelan motefavetan, baeed midoonam alan kasi baraye sex ezevaj bokone, man shayad bishtar az payin ovorde shodane arzeshe khanoom ha va ba idea e asli in mozoo moshkel daram. albate pasokh haye ziyadi dar in mored shenidam vali hanooz kamelan ba in mozoo kenar nayoomadam, ini ke «aya paziroftan e in mozoo, negah e tahghir amiz be jameýe zanan, nist?? aya be in mana nist ke arzeshe in khanoom ha serfan be badaneshoone ? hich moghayeraati ehsas nemishe ?? «

    • Choonochera :گفت

      mamnoon az pasokh. dar rabete ba ertebat sex va ezdevaj man makhsoosan mesal afrad «worcoholic» ro avordam. chon in afrad dar vaghe az nazar ehsasi be shoghle khodeshoon bishtar vabaste hastand ta be hamsareshoon, va shayad ezdevaj kardan baraye oon ha dardesar ezafe bashe va tarjih bedan ke faghat niaze jensie khodeshoon ro ba daryaft in «service» bartaraf konand va be kareshoon beresan.
      man be hich onvan ghasd tohin be sha’n zanan nadashtam.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s